Czym jest w�a�ciwie joga?
Filozofi�, religi�, sposobem �ycia, systemem �wicze�? A mo�e wszystkim po trochu?
Podobnie jak swego czasu lataj�ce talerze, tak dzi� bulwersuj� opini� publiczn� sensacyjne wiadomo�ci o przedziwnych, szokuj�cych praktykach fakir�w �ywcem zakopuj�cych si� w ziemi, po�ykaj�cych gwo�dzie itp. M�wi si� o tym szeptem w salonach pi�kno�ci, gdzie postaw� lotosu �wiczy si� w przerwie pomi�dzy maseczk� a masa�em, rozprawia si� w wytw�rniach filmowych Hollywoodu, gdzie gwiazdy i gwiazdeczki utrzymuj� utrzymuj�, �e sw�j dobry wygl�d zawdzi�czaj� wy��cznie jodze:) M�wi si� przy tym wszystkim tyle nieprawdopodobnych bzdur, �e trudno si� dziwi�, i� co bardziej rozs�dnie my�l�cy ludzie, gdy mowa o praktykach jogi... pukaj� si� w czo�o.
S�owo 'joga' sta�o si� dzi� modnym has�em, cho� niestety nie do ko�ca rozumianym, lub wr�cz rozumianym b��dnie. Dla ludzi �ywionych kolorowymi brukowcami przedstawia ona tajemniczy wschodni system gimnastycznych postaw i �wicze�, kt�re maj� dawa� zdrowie i pi�kno oraz wzmaga� wp�yw na innych.
Jaka jest prawda o jodze? Sam wyraz 'joga' ma wiele znacze�: po��czenie, ujarzmienie, zjednoczenie.
Ten prastary hinduski system filozoficzny, kt�ry zrodzi� si� w Indiach przed ponad 4 tys. lat, polega na d��eniu do doskona�o�ci i zmierza do osi�gni�cia najwy�szego celu, jakim jest 'Samadhi', czyli stan nad�wiadomo�ci i najwy�szej integracji osobowo�ci. Jedn� z definicji jogi jest
" System jogi jest istocie swej metod� zdyscyplinowania cia�a i umys�u poprzez psychiczny i fizyczny trening. Jako tego rodzaju mo�e go zastosowa� lub pos�u�y� si� nim ka�dy system filozoficzny bez wzgl�du na podej�cie teoretyczne. Metod� tak� mog� si� pos�u�y� nawet zwolennicy ateistycznej filozofii..."
Zasadniczej kodyfikacje systemu jogi dokona� Pata�d�ali w II w. p.n.e w dziele 'Jogasutra' - jest to traktat o jodze kr�lewskiej (Rad�ajoga), po�wi�cony kszta�towaniu psychiki. Sutry to kr�tki definicje operuj�ce swoistymi terminami jogi, kt�rych rozumienie wymaga specjalnego komentarza. |